Ontwikkelaars verkopen projecten, maar vergeten zichzelf

De vastgoedwereld staat bekend als opportunistisch. De crisis was vroeger. Woningen verkopen zichzelf weer, er is zelfs een nijpend tekort en alles wat je bouwt of transformeert wordt toch wel verk

Promotie

Elke uiting is namelijk een kans om je merk neer te zetten richting toekomstige bewoners, maar ook toekomstige opdrachtgevers. De communicatie-/marketinguitingen die mijn klanten doen, zijn vooral gericht op de korte termijn, de verkoop. Eerste paal, hoogste punt-updates en hopelijk nog een mooie website en brochure.

Wanneer we bij bouwers, aannemers, architecten, opdrachtgevers, ontwikkelaars aan tafel zitten om marketingstrategieën voor nieuwbouwprojecten te bespreken, dan vragen we steevast ook welke promotie ze voor zichzelf eigenlijk doen. ‘We staan zelf liever niet in de schijnwerpers of we doen wel wat dingetjes, maar het is vooral belangrijk dat onze projecten verkopen’, krijgen we dan vaak te horen.

Maar voordat je woningen of werklocaties verkoopt, moet je eerst op de radar komen en blijven bij overheden. Steeds meer overheden maken voorselecties in de aanbestedingsprocedure en nodigen partijen uit met een bewezen staat van dienst en/of met een bewezen track record die aansluit bij de ambities van de gemeente.

En dan komt contentmarketing om de hoek kijken. Met contentmarketing zend je niet zomaar de boodschap van het bedrijf. Maar richt je je vooral op wat er nou echt interessant is voor de doelgroep(en). Denk aan de uitdagingen van jouw doelgroep en haak daar op in met need to know-informatie.

Als ontwikkelaar wil je juist professionals bij de overheid bereiken of wat te denken van samenwerkingspartners en corporaties voor succesvolle consortiavorming. Maak dan ook content die die professionals willen lezen. Dat zijn niet de nieuwbouwbrochures, maar juist de onderwerpen waar ze dagelijks mee worstelen; energietransitie, circulair bouwen, transformatie, woningtekort, Omgevingswet. Laat via inhoudelijke artikelen weten dat jullie de partij zijn met de meeste kennis en ervaring op dit gebied.

Dit betekent constante commitment en een proces van de lange termijn. Je brand is iets waar je continu op in moet zetten en wat je constant kunt verbeteren om de beste opdrachten binnen te halen. Marketing is dan niet een uitgavenpost, maar een manier om te groeien.

Contentmarketing

Marketing en sales

Voor jouw beeldvorming: gemiddeld zijn rond de 50 websitebezoekers nodig om 1 marketinglead te genereren. Vervolgens heb je 9-15 marketingleads nodig om 1 saleslead te genereren en om 1 offerte uit te brengen zijn er gemiddeld 3-5 salesleads nodig. Stem de formule op jullie bedrijf af door het aantal offertes die jullie gemiddeld uit brengen om 1 nieuwe klant te krijgen erin te verwerken (bron: Gouden Ananas). Dat geldt voor de toekomstige bewoners die je nieuwbouwproject bekijken, maar ook voor toekomstige opdrachtgevers en samenwerkingspartners die je site bezoeken.

ELBA\REC bereikt beide doelgroepen op het gebied van vastgoed, stad en ruimte. De opdrachtgeverskant via onze mediakanalen als www.stadszaken.nl, vakblad ROm en de toekomstige bewoners via uitgekiende marketing- en communicatiestrategieën waar we al jaren succes mee boeken.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen, bekijk onze visie op contentmarketing, bekijk ons portfolio met vastgoedprojecten of neem contact ons op. 

Resultaat behalen

Card image cap

Arjan Ankerman

Directeur Vastgoedcommunicatie

Arjan Ankerman

Directeur Vastgoedcommunicatie

T: 06 21 87 84 82
E: a.ankerman@elba-rec.nl