Gebiedscommunicatie

Hoe communiceren we de komst van een nieuwe woonwijk of de herontwikkeling van een bestaande woonwijk? Op welke manier informeren en betrekken we omwonenden bij de ontwikkeling van deze plannen? En minstens zo belangrijk: hoe zorgen we ervoor dat dit gebied interessant wordt voor de beoogde doelgroep? Bij gebiedscommunicatie spelen al deze vragen een rol. Uiteindelijk draait het erom dat we enerzijds draagvlak creëren en anderzijds een sterk merk voor het gebied. Een merk waar toekomstige bewoners trots op kunnen zijn.

Communicatiemiddelen

Bij de ontwikkeling van grote woongebieden speelt gebiedscommunicatie een belangrijke rol. Zeker als (toekomstige) bewoners nog inspraak hebben op de verdere invulling van de plannen. Luisteren naar wat geïnteresseerden te zeggen hebben, draagt bij aan een positieve beleving van het project dan wel het gebied. Naast de geijkte crossmediale inzet van communicatiemiddelen vormt het participatiemodel juist de kracht achter de gebiedspromotie. Inspraak, meedenken en gedeeltelijk ontwikkelen is bijna onmisbaar in grote gebiedsontwikkelingen. Tegenwoordig luistert het aanbod namelijk nauw naar de vraag.

Steeds vaker starten wij samen met de ontwikkelaar projecten op basis van samenwerking met de consument. We zijn namelijk dat dit werkt! Zo hebben wij bij het project Kwintijn samen met Van Wijnen Projectontwikkeling West sterk ingezet op participatie. Het resultaat: ruim 800 bezoekers tijdens de open dag en vier keer zo veel inschrijvingen voor de 49 appartementen.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden rond gebiedscommunicatie? Neem dan contact op met Arjan Ankerman, a.ankerman@elba-rec.nl of Jessica van Breda, j.vanbreda@elba-rec.nl

 

Afbeelding: Mooneye